Home -> GMsys Homepage

webclick.no - tjen penger på din webside

The UNESCO Transatlantic Slave Trade project

Noen av oppgavene våre i Trinidad&Tobago 2002

Generelt:

• Den første uka er samtlige fordelt på ulike skoler på forskjellige steder i Trinidad (se kartet). Det blir forventet at dere gir en lengre presentasjon av Norge enten i klasserom, eller i skolens auditorium. Forbered dere på å kunne redegjøre for historie, naturgeografi, skolesystem, forfatning, forholdet til EU, o.l. - og ikke glem å få med lokale særtrekk ved lokalmiljøet (Saltdal), fylket og landsdelen.
  • Elisabeth og Lasse møter meeeget godt forberedt til talen de skal holde under mottakelses-seremonien i UNESCO-hovedkvarteret i Port of Spain på søndag. Undervisningsministeren og andre prominente gjester vil være til stede.
  • Sang, dans og andre innslag skal være godt innøvd!
  • Ellers skal oppgavene nedenfor utføres i hht. avtale med de enkelte faglærerne.
Oppgavene er her skrevet på norsk. Alt foregår selvsagt på engelsk.

Engelsk:

• Gi en kortfattet historisk oversikt over Trinidad og Tobago.
  • Hvilket forhold har T&T til USA?
    - Og hva med Storbritannia?
    - - Finner dere særtrekk ved T&T som indikerer at landet har vært en britisk koloni?
    - - Hvilket forhold har T&T til det britiske samveldet?
  • Hvilke etniske befolkningsgrupper finner dere i T&T?
  • Hva gjøres i T&T for å unngå spenning mellom ulike etniske grupper?
  • Hvilke religioner finner dere i T&T?
    - Hvorledes fungerer disse religionene seg i mellom?
  • Skriv en rapport om den historiske bakgrunnen for de største etniske gruppene.
  • Hvilke forskjeller finner dere mellom Trinidad og Tobago mht. næringsliv og kultur (i videste forstand)?
  • Hvorledes fungerer Caricom?
  • Vil Caricom (evt. T&T) innordne seg NAFTA?
  • Hvorledes er maktfordelingsprinsippet (principle of the separation of powers) ivaretatt i T&T?
  • Finn ut hvorledes dette forholder seg til maktfordelingsprinsippet i Norge og USA (the system of checks and balances)
  • Hvorledes foregår lovvedtak i T&T?
  • Hvilken makt har presidenten?
  • Hvor mange partier er det i T&T og hvor stor oppslutning har disse?
  • Følger partitilhørigheten etniske skillelinjer?
  • Dersom det er tilfelle, vil det kunne føre til endringer i maktbalansen pga. den demografiske utviklingen?
  • Hvorledes er forsvar + politi organisert?
  • Hvorledes fungerer det regionale samarbeidet (T&T, Venezuela, resten av Karibien og USA) spesielt mht. bekjempelsen av narkotikatrafikken (til USA)?
  • Nasjonalinstrumentet i T&T er 'steelpans'
    - Gi en kort historisk utgreiing om utviklingen av dette instrumentet
    - Lær dere å spille en melodi :-)
    - Jeg har en steelpan (tenor), så dere kan gi en demonstrasjon når dere kommer hjem
  • Skriv en rapport om AIDS/HIV problematikken på Tobago og Trinidad der dere får med utbredelse, årsaker og myter.
Norsk:
  • Hvordan gjennomfører Trinidad&Tobago sim morsmålsundervisning?
  • Presenter norsk folkediktning
    - eksemplifiser ved å spille "Bukkene Bruse" på engelsk ("The Billy Goats Gruff" m. lyd)

Home -> GMsys Homepage Copyright © Gm Systemutvikling Utskriftsvennlig versjon
Skriv ut!